سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۵۴ ب.ظ

درباره سايت

قیلوله

قیلوله سایت جامع پیرامون مسائل مختلفی چون: دین واندیشه، روانشناسی، پزشکی و سلامت، دورس حوزوی، کامپیوتر و اینترنت و... است

بايگاني

محبوب ترين ها

تصاوير برگزيده

شبکه هاي اجتماعي

بهترین شیوه حفظ قرآن

 دین و اندیشه قرآن

حفظ قرآن مقدماتی دارد و اگر کسی توانست مقدمات رو پشت سر بگذارد بهترین شیوه حفظ در این هفت مرحله خلاصه می شود.

1) روخوانی: 

برای آشنایی مختصر ذهن با آیات است. لذا باید چند بار از روی آیات قرآن با دقت کامل به کلیه الفاظ و حرکات به صورت معمولی یا ترتیل با صدای متوسط تلاوت کرد.

 

2) گوش سپردن به نوار ترتیل: پ

س از آن صفحه ای را که بنا است حفظ شود از نوار ترتیل گوش داده تا یقین به صحت قرائت آیات حاصل گردد.

 

3) توجه به مفاهیم :

فهم معانی علاوه بر تسهیل حفظ موجب لذت معنوی بیشتر و زمینه ساز آشنایی بیشتر با معارف عالیه قرآن خواهد بود .

 

4) جمله بندی :

برای حفظ آیات طولانی و متوسط باید آن ها را با توجه به علامات صحیح وقف و ابتدا به صورت دقیق و صحیح جمله بندی کرد . برای این کار می توان از نوار ترتیل یا اساتید مجرب یاری جست.

 

5) تکرار: 

اکنون نوبت به حفظ آیات می رسد . خردسالان این کار را کلمه به کلمه یا چند کلمه به چند کلمه و بزرگسالان آیات کوتاه را آیه به آیه و آیات متوسط و طولانی را مطابق همان جمله بندی که قبل از این انجام داده اند آغاز نمایند. در حفظ آیات باید ارتباط میان کلمات و جملات رعایت شده و با توجه و نگاه دقیق همه کلمات را همراه با حرکات صحیح آن چند مرتبه تکرار کرد تا وارد حافظه گردد.

 

6) استحکام :

اکنون برای حصول اطمینان از حفظ کامل قرآن را بسته ، آیه را چند بار از حفظ تلاوت کنید تا اشکالات احتمالی مرتفع شود و آیه مذکور در ذهن مستحکم گردد. حال یک بار کل آیات مورد نظر را از آخر به اول (برعکس) بخوانید.

 

7)  ارتباط:

پس از اطمینان از صحت حفظ آیه اول سراغ آیه دوم رفته ، با همین کیفیت به خاطر می سپاریم . آنگاه بین این دو آیه ارتباط برقرار کرده ، آن ها را با یکدیگر از حفظ قرائت می کنیم . با این ترتیب ادامه می دهیم تا صفحه به پایان برسد . آنگاه همه آیات صفحه را با رعایت ارتباط بین آن ها چند بار از حفظ می خوانیم تا کاملاً در ذهن جای گیرد . از آنجایی که موضوع بعضی آیات یکی بوده و در معانی با یکدیگر مرتبط می باشند می توان به کمک مفهوم این نمونه از آیات ارتباط لفظی بین آن ها را به خاطر سپرد .

برچسب ها حفظ قرآن

نظرات (۰)
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی