سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۵:۵۷ ق.ظ

درباره سايت

قیلوله

قیلوله سایت جامع پیرامون مسائل مختلفی چون: دین واندیشه، روانشناسی، پزشکی و سلامت، دورس حوزوی، کامپیوتر و اینترنت و... است

بايگاني

محبوب ترين ها

تصاوير برگزيده

شبکه هاي اجتماعي

تحول اخلاقی

 دین و اندیشه اخلاق

در این جا در قالب چند نکته، مطالبی در ارتباط با اهمیت تحول اخلاقی در انسان تقدیم می‏ گردد:

از تغییرات و تحولات جان در علم اخلاق به «صیرورت» تعبیر می‏ شود. همان گونه که دانه با کاشته شدن، شروع به رشد می‏ کند و به درختی تنومند تبدیل می‏ شود، به طوری که گروهی در سایه آن می‏ آرمند و گروهی از میوه‏اش استفاده می‏ کنند، جان انسان نیز به سان دانه ‏ای است که با آفرینش انسان در زمین هستی، کاشته می ‏شود و لحظه به لحظه، رشد پیدا می‏ کند؛ تا به سرمنزل مقصود برسد و به عبارت اخلاقی، صیرورت پیدا می‏ کند.صیرورت انسان فقط و فقط به یک سمت، یعنی به سوی خالق هستی است؛

آن چه جان انسان را تغییر و تحول و صیرورت می‏ دهد، اعمال و عقاید و اخلاق اوست؛ یعنی در عالم هستی، اینها موجوداتی زنده هستند که با حیاتشان، انسان را حرکت می‏ دهند رای کشف معادن طلایی جان خویش، اولین قدم و ضروری‏ ترین مسئله، بیداری است و پس از آن، عزم بر حرکت و اندوختن زاد و توشه است.

پس از بیداری ، مهم‏ ترین قدم صیرورت رحمانی، «مراقبت» است. مراقبه از ماده «رقبه» به معنی گردن گرفته شده است؛ زیرا انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چیزی، گردن می‏ کشد و اوضاع را زیر نظر می‏ گیرد. مراقبه یعنی نظارت و مواظبت و زیر نظر گرفتن چیزی. [1]شهید مطهری می‏ فرماید: «مراقبت»، ام المسائل و مادر همه مسائل اخلاق است. مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن است. بچه آن قدر مراقبت نمی‏ خواهد که نفس می‏ خواهد.

 قدم بعد از مراقبه، «محاسبه» است؛ یعنی حساب کشیدن از خود نسبت به اعمال و گفتار و رفتار روزانه. امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 89 نهج البلاغه می‏ فرماید: ؛ پیش از آن که شما را به حساب و میزان بکشند، از خودتان حساب بکشید».

قدم پایانی، «معاتبه» است. معاتبه یعنی خود را مورد عتاب قرار دادن. انسان در پایان شب و پس از محاسبه اعمال روزانه خویش، اگر نیکی‏ هایش فزونی داشته، باید شکر خدا را به جا آورد و اگر بدی‏ها بیشتر بوده؛ باید خود را توبیخ کند و از درگاه ربوبی، طلب استغفار کند.



[1]-ر قرآن درباره مراقبه و لزوم آن آمده است:  ی کسانی که ایمان آورده‏ اید! بر پیش فرستاده‏ های خود به شدت مراقبت داشته باشید که فردا میهمان عملکرد خویش خواهید بود.

نظرات (۰)
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی