سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۰۸ ق.ظ

درباره سايت

قیلوله

قیلوله سایت جامع پیرامون مسائل مختلفی چون: دین واندیشه، روانشناسی، پزشکی و سلامت، دورس حوزوی، کامپیوتر و اینترنت و... است

بايگاني

محبوب ترين ها

تصاوير برگزيده

شبکه هاي اجتماعي

کنترل ذھن

 روانشناسی

ذهن کنترل ھمه چیز را بر عھده دارد. ادراک ، تصورات ، تفکرات ،اعتقادات و به طور کلی ،تمام جنبه ھای شناختی رفتار انسان ،تحت کنترل ذھن او قرار دارد.

جھان و ھر آنچه که در آن موجود است ، از طریق تصورات ما ، در ذھن ما انعکاس می یابد، بنابراین ، اگر ما بتوانیم از طریق دستکاری و کنترل ذھن ، این تصورات را تغییر بدھیم ، متعاقبا واقعیت ھای زندگی ما نیز دستخوش تغییر خواھد شد.

به عبارت دیگر ، اگر بتوانیم ذھن خودمان را تحت کنترل درآوریم ، قادر خواھیم شد دنیایی مطابق با آرمانھا و ایده آل ھای خودمان بسازیم.

دکتر ژوزف مورفی معتقد است ھر کسی خالق دنیای خویش است وبر حسب تصاویری که می آفریند ایده ھا و آرما ن ھای خود را شکل می بخشد. وی معتقد است که قدرت تلقین چه مثبت و چه منفی را نمی توان در طرز فکر و روحیه انسان ھا نا دیده گرفت.

اگر ما دارای افکار مثبت باشیم بر ضمیر ناخودآگاھمون اثر کرده وما را به سوی  موفقیت سوق می دھد.

 

سایکو سایبرنتیک یا کنترل ذھن چیست؟

سایکو سایبرنتیک به عنوان علم کنترل مغز است. اعتقاد بر این است که انسان ھا مجھز به دو مکانیسم خودکار و سرویس دھنده آن در مغز ھستند و بنا به دستوری که خود فرد به مغزش می دھد، فعال می شوند این دو مکانیسم عبارتند از:

 

موفقیت و شکست

مکانیسم شکست ترکیبی از احساسات منفی و یأس آور است که مانع رسیدن فرد به ھدفش می شود و با پرداختن به شکست ھای گذشته این مکانیسم فعال خواھد شد، تصور یکی از خصوصیات ضروری انسان موفق است، با رشد تصاویر ذھنی مثبت که موجب رفاه بیشتر می شود و ھمچنین با ایجاد ھدف ھای واقع بینانه و دست یافتنی می توان مکانیسم موفقیت ذھن را فعال کرد.

سایکو سایبرنتیک می گوید: ذھن انسان ماھیتی خلاق دارد یعنی نظرات را به  عمل تبدیل می کند. ذھن بسته به دستوری که ما به آن می دھیم فعال و پویاست. وقتی وظیفه ای را به مکانیسم موفقیت خود واگذار می کنید، کار دانشمندی را می کنید که مسائل مختلفی را در اختیار مغز الکتریکی قرار می دھد.

واژه سایکو سایبرنتیک به اقتباس از دکتر ماکسول مالتز به مفھوم ھدایت ذھن خود به سوی ھدفی مفید و سودمند است. سایکو به ذھن و سایبرنتیک در زبان یونانی به معنی راننده یا گرداننده است.

سایکو سایبرنتیک در انسان ھا امید و باور می کارد. او را متقاعد می کند که می تواند  به ھدف ھایش برسد و در واقع از این توان برخوردار است .سایکو سایبرنتیک به زمان حال توجه دارد، شمای امروزی شمای دیروزی نیستید.

درسایکو سایبرنتیک بیماری روانی ناشی از یک عادت ناشایست است و فقط  خود فرد می تواند از عادت بد به عادت مفید تغییر یابد و تمام انسان ھا برای موفق شدن به دنیا آمده اند.

سایکو سایبرنتیک یعنی روشی که می خواھید توسط آن خود را کنترل و ھدایت کنید و مفھوم آن این است که از موفقیتی درونی برای رسیدن به حرمت نفس استفاده کنیم و ھرگز به احساسات منفی اجازه ورود ندھیم.

سایکو سایبرنتیک می گوید: مغز انسان دارای مکانیسمی ھدف جو است که به  فرمان ذھن در جھتی که خود فرد تعیین می کند به کار می افتد.این مکانیسم خود کار ھدف جو، کارش شباھت زیادی به مکانیسم ھای الکترونیکی ساخته دست انسان دارد اما از ھر مغز الکترونیکی ساخته دست انسان عالی تر و پیچیده تر است.

این مکانیسم در جھت رسیدن به ھدف ھایی که شما برایش در نظر گرفته اید موفقیت و خوشبختی یا شکست و بدبختی کار می کند. ھدف این مکانیسم خلاق دست یابی به تصاویر ذھنی است. تصویر ذھنی ما تعیین کننده ھدف ھای ماست.

 اھداف خود را شفاف سازید. اگر لازم است آنھا را به اھداف کوچکتر تقسیم کنید. آنقدر اھداف خود را به اھداف کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید آنھا را اداره کنید. ھر بار که به یک ھدف کوچک دست می یابید خود را تشویق کنید. این عمل اعتماد به نفس شما را بالا می برد و به شما کمک می کند به اھداف بزرگتر برسید.

 یک مرشد شایسته که بتواند به شما در رسیدن اھدافتان کمک کند بیابید. بیشتر افراد موفق در زندگی خود مرشد دارند که قبلاً راھی را که آنھا اکنون طی می کنند، او قبلاً طی کرده است. مرتباً مرشد خود را ببینید و از او مشورت و پشتیبانی بخواھید. آنوقت خواھید دید که ھر روز چیزھای باارزشی می آموزید.

فرض کنید انسانی در ذھن خود برنامه من شکست می خورم را ایجاد کند در ھر معامله ای که شرکت کند به جای پیروزی در انتظار شکست می نشیند. به این دلیله که باید مراقب ایده ھا و افکار خود باشیم چون پاسخ اتوماتیک باطن ما بر پایه اندیشه ھایمان است.

ھمین الان یک پروژه جدید را در زندگی آغاز کنید و بنای آن را آرامش ،ھماھنگی ، شادی و حسن نیت بگذارید. با تفکر بر روی آنھا ،ضمیر باطنتان آنھا را می پذیرد و زمان آن می رسد که شما موھبت ھای بیشماری را در آغوش بگیرید و از نعمت ھای فوق العاده ای بھره مند شوید. پس مثبت باشید تا درھای موفقیت به رویتان باز شود.

 

آیا کنترل ذھن براستی ممکن است؟ یا این کار از فقط عھده افرادی که اھل ریاضت شدید ھستند برمی آید؟

فواید کنترل ذھن: آرامش عمیق نداشتن بیماریھای جسمی و روحی، آزاد شدن نیروھای پنھان و پیشرفت و کامیابی.

کنترل ذھن یک بازی درونی بسیار جالب است.  پس دانستن قواعد بازی و ورزیدگی کافی پیش نیاز شرکت در این بازی است. برای انجام این بازی نیازمند مقدار زیادی مھارت-ھوشیاری- شناخت طبایع- خوش قلبی- موقعیت شناسی-حوصله و روحیه بالا ھستید. این عمل به ظاھر دشوار اما عملی بوده و روشھای مشخصی دارد. ممارست و بردباری و تکرار، رمز اصلی کنترل ذھن است که البته خود دشواری و آسانی، قرارداد ذھنی خود ماست.

 

در ابتدا لازم است، تفاوت میان توجه و تمرکز مشخص گردد.

توجه: فرایند شناختی معطوف ساختن ذھن، بطور انتخابی، بر روی یک چیز و نادیده انگاشتن سایر چیزھا است. توجه حداکثر 30 ثانیه پابرجا می ماند.

تمرکز عبارت است از حفظ کانون توجه بر روی یک تکلیف خاص، پس از  concentration منحرف شدن توجه، توسط عوامل مزاحم و پرت کننده حواس. تمرکز به مفھوم گوش بزنگی و ھوشیاری درونی است. غیر از عواملی ھمچون سر و صدا و عوامل دیداری که سبب بر ھم خوردن تمرکز میگردند، عوامل بسیار دیگری در پیرامون و درون ما وجود دارند که آرامش و تمرکز را از ما سلب میکنند.

از این عوامل میتوان به ترس، تردید، نگرانی و اضطراب اشاره کرد. وقتی بیاموزیم که چگونه باید تمرکز کنیم، ورود این نیروھای مخرب به ذھن مان دشوارتر می گردد.

امروزه بشر قربانی تفکرات تاریک، مبھم و مخرب خویشتن است، اما روزی فرا خواھد رسید که نیروی تمرکز ما، اندیشه ھای مزاحم و پریشان کننده را محو خواھد کرد. به یقین تمرکز مطمئن ترین راه برای دستیابی به اھداف است. کنترل افکار نیازمند تمرکز پایدار است. پرتوھای خورشید را در نظرلازمه تمرکز ھمانا توانایی جلوگیری از ورود افکار مزاحم به ذھن است. نیروی اراده به اندازه کافی قوی ھست که ھر آنچه شما تصورکنید را برایتان ممکن سازد.

ذھن انسان از تادیب و نظم پذیری بیزاراست، بنابرین در مقابل آن مقاومت میکند. اما شما نیز بایستی با نیروی اراده در برابر تمرد و سرکشی ھای نفس راحت طلب خود ایستادگی کنید. ھمه چیز به انتخاب شما بستگی دارد

قانون جذب attraction law) )در تمام جھان حکمفرماست. این قانون به ما می آموزد که برروی ھر چیزی که تمرکز کنیم، آن را به سمت خود خواھیم کشاند.

 

تمرینات

برای انجام تمرینات یک محیط ساکت و آرام را بیابید. سعی نکنید بیش از حد خودتان را تحت فشار قرار دھید. انجام تمرینات تمرکز دشوار بوده و بعضا طاقت فرسا است. از روزی 5 دقیقه شروع کنید و بتدریج زمان تمرین را افزایش دھید. اما چنانچه در ابتدا از عھده تمرینات بر نیامدید، مایوس نشده و به آنھا ادامه دھید. تمام حواستان را متمرکز تمرینات کنید و به ھیچ چیز دیگری فکر نکنید.

1 -یک کتاب را انتخاب کرده، سپس تعداد واژه ھای ھر پاراگراف را شمارش کنید.

البته بدون گذاشتن انگشت بر روی لغات و تنھا با چشمھا. سپس سعی کنید تمام واژه ھای یک صفحه کامل را بشمارید.

2 -از عدد یک تا 100 را بطور معکوس شمارش کنید: 100،99،98

3 -تمرین فوق را مجددا تکرار کنید، اما این بار شمارش را از 100 آغاز کرده و 3 عدد درمیان ادامه.… دھید: 100،97،94

4 - یک واژه خوشایند را انتخاب کنید. و بطور آھسته در ذھنتان به مدت 5 دقیقه  تکرار کنید. به تدریج زمان را به 10 دقیقه افزایش دھید.

5 - یک سیب را مقابل خود روی میز قرار دھید. به مدت 10 دقیقه تمام حواس خود را متمرکز آن سیب کنید. آن را لمس کنید، ببویید و نگاه کنید.

6 -اکنون تمرین فوق را مجددا تکرار کنید. اما این بار پس از اینکه به سیب خود نگاه کردید، چشمان خود را ببندید و بکوشید تصویر سیب را در ذھن خود مجسم کنید.

چنانچه شکل سیب را فراموش کردید، مجدداً به سیب نگاه کنید و دوباره چشمان خود را بسته و سیب را در ذھنتان تجسم کنید. پس از تجسم سیب، محو آن گردید و به ھیچ چیز دیگری فکر نکنید.

7 - یک قاشق و یا چنگال را بردارید و روی آن تمرکز کنید. از تمام جھات به آن نگاه کنید. بدون بیان کلامی در ذھن، یعنی ذھنتان بایستی تھی از واژه ھا باشد. تنھا به چنگال نگاه کنید بدون آنکه توسط واژه ھا درباره آن بیاندیشید.

8 - یک شکل ھندسی نظیر دایره و یا مستطیل رسم کنید و درون آن را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کنید. بر روی آن تمرکز کنید. شما بایستی تنھا به آن شکل ھندسی نگاه کنید، نزد شما تنھا چیزی که وجود عینی دارد، ھمان شکل ھندسی است. عاری از ھرگونه افکار مزاحم و نامربوط و یا ھرگونه عامل پرت کننده حواس. به چشمان خود فشار نیاورید و با واژه ھا به آن فکر نکنید.

9 -سعی کنید به مدت 10 دقیقه به ھیچ چیز فکر نکنید، یعنی جریان تفکر را  متوقف سازید.

10 - یک تصویر کاملا نا آشنا را به مدت چند دقیقه مشاھده کنید. سپس بکوشید  جزئیات تصویر را به خاطر آورید.

11 - در تخیل خود یک دایره به روی یک دیوار سفید رسم کنید. سپس در مرکز آن یک نقطه بگذارید و به آن نقطه خیره شوید.

12 -چشمان خود را ببندید و شروع کنید به تجسم عدد " 1" در مقابل خود، وقتی  که عدد یک را مشاھده کردید، در ذھنتان با صدای بلند بگویید"یک". اجازه دھید تا عدد یک محو گردد. اکنون عدد " 2" را تجسم کنید و به محض مشاھده آن با صدای بلند بگویید"دو".این تمرین را تا عدد 100 تکرار کنید.

13 -یک نقطه را روی دیوار شناسایی کنید. روی آن نقطه تمرکز کنید. ھرگونه  اندیشه ای را از ذھنتان پاک کنید. و تنھا بر روی آن نقطه تمرکز کنید.

14 -روی صندلی بنشینید و چشمان خود را ببندید. ذھنتان را ازھر گونه اندیشه ای پاک کنید، تنفس خود را عمیق کنید و تعداد بازدم ھای خود را شمارش کنید.( 5دقیقه)

15 - یک لیوان پر از آب را با دست بگیرید. سپس دست خود را بصورت راست و کشیده در آورده و سعی کنید لیوان را ثابت نگه دارید. به لیوان چشم بدوزید و سعی کنید لیوان بدون حرکت باقی بماند، نباید تکانھای قابل تشخیص وجود داشته باشد (لرزش اندک طبیعی است). این تمرین را از یک دقیقه آغاز کرده و تا 5 دقیقه بتدریج افزایش دھید.

16 - روی صندلی بنشینید. سعی کنید تمام عضلات خود را شل و ریلکس کنید. بکوشید ھرگونه انقباض ارادی و غیرارادی بدن خود را متوقف و حذف کنید. بدون حرکت به مدت 5 دقیقه ثابت و بی حرکت بمانید.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیما

نظرات (۰)
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی