سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۳۶ ب.ظ

درباره سايت

قیلوله

قیلوله سایت جامع پیرامون مسائل مختلفی چون: دین واندیشه، روانشناسی، پزشکی و سلامت، دورس حوزوی، کامپیوتر و اینترنت و... است

بايگاني

محبوب ترين ها

تصاوير برگزيده

شبکه هاي اجتماعي

نیل به موفقیت

 روانشناسی

تجربه افراد موفق، راهکارهای کلی زیر را در جهت تحول و به منظور نیل به موفقیت نشان می‏دهد:

1- خود را بشناسیم: من چه توانایی‏هایی دارم؟ علائق من چیست؟ شاخص های من برای ایده‏آل بودن چیست؟ تا این تصورات مشخص نباشد، حرف از متحول شدن، بی‏معنی است.

 

2- شناسایی هدف: بر اساس شناختی که از خود داریم، باید برای زندگی هدف‏گذاری کنیم و بدانیم که در حوزه‏های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، شغلی، خانوادگی و...، در آینده، دوست داریم کجا باشیم و در گام بعد برای رسیدن به این اهداف، باید برنامه داشته باشیم و  سپس آن را اجرا کنیم.

 

3- اندیشه و خردورزی کنیم: باید از عقل و منطق کمک گرفت. تصویر ایده‏آلی که از خودمان ایجاد می‏کنیم، باید با عقل و منطق، هماهنگ باشد. درست است که انسان جاودانه است و در این مسیر حرکت می کند، اما قرار نیست در همه حوزه‏ها سرآمد باشد. باید فکر کرد و درست انتخاب نمود.

 

4- آهنگ زندگی خود را آرام کنیم: آهسته به جلو پیش برویم؛ از خود انتظارات منطقی داشته باشیم و از کمال‏طلبی، بپرهیزیم. کمال طلبی به خودی خود، خوب است؛ امّا به معنی منفی آن، یک اختلال فکری است که فرد تمایلاتی بیشتر از توانش دارد و به کمتر از آن راضی نخواهد شد. این مسئله بعضی وقت‏ها تلاش بیش از حد و بعضی وقت‏ها انزوای بیش از اندازه را به خاطر ترس از عدم رسیدن به ایده‏آل رویایی به دنبال دارد؛ که پرهیز از آن را توصیه می‏کنیم.

 

5- مدیریت زمان: کارهای زیادی در زندگی هستند که باوجود وقت‏گیر بودن، ارزش چندانی ندارند. اگر نسبت به این کارها اهتمام داشته باشیم، فرصت برای پرداختن به گوهرهای زندگی نخواهیم داشت. فرق آدم‏های موفق و معمولی در این نیست که آدم‏های موفق هیچ‏وقت وب‏گردی یا پیامک‏بازی نمی‏کنند؛ بلکه آنها با اولویت‏دهی و انجام کارهای اصلی و مهم زندگی، برای کارهای معمولی هم وقت پیدا می‏کنند. بعضی وقت‏ها هم ممکن است به دلیل رودربایستی با دیگران، کاری را انجام دهیم که برای فرار از این وضع، باید قدرت گفتن کلمه «نه» را داشته باشیم. خیلی از خواسته‏های دیگران ارزش وقت گذاشتن ندارند.

 

6- مسئولیت پذیر باشیم: قبول مسئولیت‏های زندگی، یک «باید» است.  آدم‏های موفق، همگی مسئولیت‏پذیرند و رخدادهای زندگی را نتیجه رفتار خود می‏دانند و از فرافکنی و انداختن بار مسئولیت اشتباهات خود بر دیگران، پرهیز می‏کنند. حقیقت این است که حداکثر 20 درصد از زندگی، آن چیزی است که برای ما اتفاق می‌افتد و 80 درصد از زندگی را خودمان تعیین می‏کنیم.

 

7- خوش‏بین باشیم: همیشه و در هر شرایط، حتی در سخت‏ترین اوضاع و احوال، باید همواره امیدوار و مثبت اندیش بود و از منفی‏بافی که انرژی‏های انسان را هدر می‏دهد پرهیز کرد.

 

8- پیوسته در حرکت باشیم: برای بهبود زندگی خود بیندیشیم و سعی کنیم هر روز بهتر از دیروز باشد و به یاد داشته باشیم که به فرموده امیرالمؤمنین علیه‏السلام، «هر کس دو روز از زندگی‏اش مساوی باشد، زیان دیده است».

 

9- خطر‏پذیر باشیم، اما قمار باز نباشیم: ایجاد دگرگونی های بزرگ در زندگی، نیازمند خطرکردن‏ است. انسان موفق و مسئولیت‏پذیر، با پذیرش ریسک، تصمیمات بزرگ می گیرد و با قبول دشواری‌های ناشی از آن، به جنگ مشکلات می‏رود؛ البته خطرپذیری در حد متعادل و معقول آن مناسب است و از افراط در این خصوص باید پرهیز کرد.

 

10- تصمیم برای تغییر خود: به یاد داشته باشیم که ما در چارچوب شرایط محیطی، زندگی می‏کنیم و قدرت تغییر آن را نداریم. بنابراین، باید تصمیم بگیریم که خود را تغییر دهیم و نه اوضاع و احوال پیرامون خود را. با این روش، می‏توانیم خیلی موثر عمل کنیم وتصمیم بگیریم.

 

11- اعتقاد داشته باشیم که هر کاری که انجام می‏دهیم، مهم است: ما به این منظور خلق شده‏ایم که تفاوت ایجاد کنیم. خداوند هر انسانی را با ویژگی ها و استعدادهای خاصی خلق کرده که اگر چنین چیزی پیش‏بینی نشده بود، خداوند هرگز دست به خلقت او نمی‏زد.

 

12- زندگی را با تمام وجود تجربه کرده و از آن لذت ببریم: قدردان آدم‌ها و چیزهای خوب باشیم؛ حرف‌های منفی دیگران را نادیده بگیریم و کسانی را که به ما آزاری رسانده‏اند، ببخشیم.

 

13- پیدا کردن یک الگو در زندگی: داشتن الگو در زندگی می تواند کمک بزرگی در راه تعالی آرمان‏ها محسوب شود. چرا که می‌تواند ما را راهنمایی و مشکلات و موانع موجود بر سر راهمان را یادآوری نماید. با این کار، می‌توان در وقت و ان‍رژی خود صرفه جویی کرد.

 

14- برای تحول، اراده لازم است: باید از عمق وجود خود، خواستار تحول باشیم و نه تنها خود را به آن متعهد بدانیم، بلکه باید به استقبال آن برویم و از آن لذت ببریم و از امروز و فردا کردن پرهیز کنیم و تحول را با انجام تغییرات جزئی شروع کنیم.  سخت‌ترین قسمت تحول، کنار گذاشتن عادت‏هاست.

 

15- بهره‏ وری خود را در زندگی افزایش دهیم: از یک ابزار یادداشت برداری استفاده کنیم و به صورت روزانه، کارهایمان را اولویت بندی کنیم. کارهای بی‏اهمیت را حذف کنیم و برای انجام بقیه آنها، طرح و نقشه‌ای داشته باشیم. وقتی می‏خواهیم کاری را انجام دهیم، برای پایان یافتن آن، زمانی را به صورت دقیق تعیین کنیم. بر اساس یک قاعدة علمی، کارها تمایل دارند به سمت حداکثر زمانی که برای آنها پیش‏بینی شده، انبساط پیدا کنند.

 

16- ارزش‏های اصلی در زندگی: ارزش های اصلی خود را مرور کرده، دلایل محکمی برای زندگی پیدا کنیم و افکار نیرو بخش را جایگزین افکار محدود کنیم. سبک زندگی درستی برای خود طراحی کنیم و عادت‏های خوب را جایگزین عادات بد کنیم. هفته‏ای یک کتاب بخوانیم. درست تصمیم بگیریم و برای خود، یک وبلاگ، راه‏اندازی کنیم و هیچ‏وقت خود را از یادگیری هدفمند، بی‏نیاز ندانیم.

 

17- از بدن خود مراقبت کنیم: از قدیم گفته‏اند که عقل سالم، در بدن سالم است. جسم خسته نمی‏تواند مرکب خوبی برای روح انسان باشد. عادت‏های غذایی مناسب و مصرف گروه‏های مختلف غذایی به میزان لازم، خواب به موقع و به اندازه، ورزش و پیاده‌روی، باید به اندازه خود مورد توجه باشند. از استعمال سیگار و... حتماً باید پرهیز کرد. بیماری‏های جسمی و روحی خود را شناخته، آنها را درمان کنیم.

 

18- شاد بودن را فراموش نکنیم: شادی‏های کوچک را در زندگی طراحی کنیم و گاهی به خود استراحت دهیم. به آسمان نگاه کنیم و پرنده‏ها را تماشا کنیم. به کوه و دشت و صحرا برویم و با دوستانمان برنامه تفریحی بگذاریم( در انتخاب دوستان نیز باید دقت کرده، آنها را هوشمندانه انتخاب کنیم).

 

19- بنده خدا باشیم: از همه مهم‏تر این که بندة خوب خدا باشیم و عبادت‏‏های واجب را هیچ‏گاه ترک نکنیم و کمک کردن به دیگران را فراموش نکنیم تا تاثیر آن را در زندگی خود ببینیم.  همیشه به خدا توکل کرده و به امامان معصوم علیهم‏السلام توسل داشته باشیم و از آنان یاری بخواهیم.

 

 

منبع: نشریه پرسمان

پژوهشگر: محمد مهدی مهتدی

برچسب ها موفقیت

نظرات (۰)
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی