سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۴۰ ب.ظ

درباره سايت

قیلوله

قیلوله سایت جامع پیرامون مسائل مختلفی چون: دین واندیشه، روانشناسی، پزشکی و سلامت، دورس حوزوی، کامپیوتر و اینترنت و... است

بايگاني

محبوب ترين ها

تصاوير برگزيده

شبکه هاي اجتماعي

آسیب شناسی دوران طلبگی

 حوزوی

طلاب در دوران طلبگی مسیر پرپیچ و خمی را طی می کنند، لذا در این مسیر احتمال امکان هرگونه انحراف فکری وجود دارد. کسانی می توانند در این راه به رشد و کمال برسند که  از افرادی که سرد و گرم حوزه را چشیده اند، ممد جویند تا در این دریای پرتلاطم به ساحل کمال و خودسازی برسند. در این پست نصیحت های اساتیدی را که به اصطاح آبدیده شده اند را آورده ام و برخی از آنها نیز تجربه های شخصی خودم بوده که در طی این سالها به دست آورده ام. امیدوارم مفید واقع شده باشد.

1) در حوزه بایت تحلیل اشته باشید: اینقدر تاثیر پذیر نباشید، در مدرسه هرچه بگویند می خوانیم و بسیار چیزهای دیگر را نمی دانیم و نسبت به آنها هیچ تحلیلی نداریم. با سیستم حوزه باید هماهنگ شد نه تبعیت کرد، درست مانند موج سواری. در موج سواری باید خود را هماهنگ کنی، ولی اگر خودت را به دست او بسپاری غرق خواهی شد!

 

2) تعداد دوستان در دوران طلبگی:

با ید توجه داشت که اگر در این دوران دوستیمان را با 2 نفر آغاز کردید بدانید در درس خارج و مراتب بالا تر تنها خواهید ماند، چرا که ریزش ها در حوزه بسیار است و هر فردی بسته به شرایط خوانوادگی، محیط و... ممکن است از شما جدا شود؛ لذا حداقل با 10 نفر شروع کنید. 

 

3) انحرافتات در انتخاب الگو

یکی از مشکلاتی که طلاب با آن دست و پنجه نرم می کنند انتخاب الگو است. طلبه در این دوران به دنبال شخصی با تجربه می گردد که به اصطلاح آبدیده شده و در این مسیر سرد و گرم حوزه را چشیده؛ لذا به او روی می آورند هر حرفی که او بزند قبول می کنند و او را سیره عملی خود قرار می دهند.بهترین روش برای مقابله با این نگرش استفاده از افراد شناخته شده و کتب آنها است همچون آثار شهید مطهری، علامه طباطبایی، شهید دستغیب و...

 

4) رشد علمی در تبلیغ

برخی طلاب رشد علمی خود را در سطح امور تبلیغی و سروکله زدن با عوام الناس می بینند. بقول شهید مطهری جهانبینی فقیه در فتوای او اثر دارد حتی فتوای دهاتی بوی دهات می دهد نمی گوییم تبلیغ رقتن بد است اما نباید خویش را منحصر در آن کنیم.

باید به دنبال رشد علمی در حوزه ودانشگا باشیم. تفاوت معلم دوران ابتدایی و دبیرستان با استاد دانشگاه در این است که معلمی که در مدرسه تدریس می کند، رشد علمی ندارد چرا که متن درس مشخص و سوالات دانش آموزان در همین سطوح پایین است، لذا معلم این میزان از علم را کافی می داند و برای ارتقای علمی نمی کوشد.

به خلاف استاد دانشگاه، زیرا هنگامی که دانشجویان با سولات خود او را به چالش می کشند استاد در جهت رشد علمی خود می کشد و تکامل می یابد.

ادامه دارد...

-هرگونه کپی برداری با ذکر منبع اشکال ندارد-

نظرات (۰)
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی